Menü

2014-ben egy londoni továbbképzésen találkoztunk vele először. Olyannyira megtetszett, hogy elhatároztuk, elhozzuk az ötletet Budapestre, a Happy Kids óvodába is. A terv megvalósult.

Ki ne látta már, hogyan játszanak a gyerekek akár órákon át a homokozóban vagy a tengerparton gyúrva, tapicskolva, simítgatva, formázva a homokot, sarat? Valóban nem sok fontosabbat találunk fizikai világunkban a földnél és a víznél, melyek igazán lenyűgöző dolgok, különösen, amikor kapcsolatba lépnek egymással. A földnek, víznek és számos más természeti anyagnak a vegyítése alapvető fontosságú a gyermekkor korai szakaszában, hatalmas jelentőséggel bír, és végtelen lehetőségeket kínál a belső harmónia, a fejlődés és a tanulás terén. Döbbenetes, hogy milyen széles skálájú és mélységű élményeket nyújt a kisgyermekeknek.

A sárkonyha azért igazán különleges játéktér, mert megtalálhatóak benne a rendkívül népszerű kiskonyha és otthon-sarok elemei, melyek sajátos gazdagságot nyernek a szabadban tevékenykedés különleges ízétől.

Nem kell hozzá sok pénz, nagy terület vagy különleges eszközök: egy otthonos kis sarok vagy kertrész egy szekrénnyel, egy munkalappal, kiselejtezett konyhai edényekkel és egy nagyobb tállal, melyben mosogatni lehet. És mivel főzhetünk benne? Homokkal és vízzel, valamint bármiféle természetes anyaggal, amihez hozzáférünk: virágok, levelek, kavicsok, tobozok, bogyók, magok…

A sárkonyha kontextusa és alapanyagai a kisgyermekeket hihetetlenül változatos tevékenységekre inspirálják, mint például: megtöltés, kiöntés, elszállítás, keverés, habosítás, kanalazás, kimerés, formázás, elsimítás, megszórás, elosztás, felszolgálás, tálalás, válogatás, leszedés, összegyűjtés, csoportosítás, kidíszítés, felaprítás, összezúzás, kimérés, szitálás, szűrés, csepegtetés…

Ahogy kísérleteznek, saját maguk tapasztalják meg az átalakulást, ami beindítja a képzeletet, és a keverék könnyedén átváltozik cukros kávévá, születésnapi tortává, levessé és pörköltté, fagylalttá, arcfestékké, bájitallá…

Ez a munka rengeteg érzelmi, személyes és társas értéket hordoz, valamint megteremti a kontextust egy csodálatos és sokoldalú, új és izgalmas szókincs, verbális, nyelvi kommunikáció és önkifejezés elsajátításához.

Az ok és okozat kutatása, a felfedezés és a vele járó elragadtatás tudományos folyamat, emberi mivoltunk szerves része. „Mi lesz, ha…?” – kérdezi a gyermek, és saját tapasztalatai révén kutatja ki a lehetséges válaszokat, vagyis tudomány és művészet ötvöződik a kreativitás által.

Már kiabálnak is hangok mindenfelől: Sáros lesz a gyerek ruhája vagy a keze? Igen, sáros lesz. És ez így van jól. Ócska pólót adjunk rá, rövidnadrággal, hidegben pedig gumicsizmát és vízhatlan ruhát. Használjunk tiszta homokot (ügyeljünk rá, hogy ne szennyeződhessen állati ürülékkel) és mossunk kezet! Valójában a földdel érintkezés kifejezetten jótékony hatású, mivel a benne rejlő baktériumok segítik a kisgyermekek immunrendszerének egészséges működését. A kutatások azt is kimutatták, hogy ez az érintkezés szerotonint termel a testben, ami boldogságérzetet ad! Az orvosok által támogatott higiénia hipotézis azt állítja, hogy létfontosságú az érintkezés a velünk együtt létrejött jótékony bacilusokkal, és azzal ártunk a gyerekeknek, hogy jelenleg túl higiénikussá tesszük a környezetüket.

Igen, engedjük játszani a gyermeket, kísérletezni, felfedezni és főképp játszani, játszani, játszani! A szabadban, természetes anyagokkal, a legelemibb tevékenységekkel. Engedjük, hogy boldog legyen!

Kovács Ivett
óvodapedagógus