Select Page

A gyermekek ugyanúgy átélik a stresszhatást, mint a felnőttek. A különbség az, hogy ők másképp fejezik ki az érzéseiket!

Koruknak és érettségüknek köszönhetően, még nem alakult ki bennük az a fajta problémamegoldó készség, amivel a stresszt kezelhetnék. Az óvónők viszont, akik idejük nagy részét a gyermekekkel töltik, könnyebben felismerhetik a gyermekekben levő szorongásokat. A tanároknak és a szülőknek egyaránt nevén  kell nevezniük a viselkedési és érzelmi problémákat. Az együttlét során  segítenek a gyermekeknek elsajátítani a hatékony és egészséges módszereket a stressz megszüntetésére.

Mi okozhatja gyermekünkben a stresszt?

Sok oka lehet:

  • költözés,
  • kis testvér,
  • új bölcsőde/napközi/iskola kezdés,
  • szülői viták és családi problémák,
  • válás,
  • a szülői törődés érdeklődés hiánya stb.

Hogyan ismerhetjük fel gyermekünkben a szorongást?

Vegyük észre, amikor a dolgok nem „normálisan” működnek – megváltozik a viselkedésük. Amikor észrevesszük a változásokat, kérdezzük meg magunktól: „vajon mi okozhatja ezt”? Majd elemezhetjük, hogy milyen változások vagy fontosabb események történtek az utóbbi időben. Ezek fényt deríthetnek az ok kiváltójára. Figyeljük meg saját és családunk stressz szintjét, talán az is kiválthatja a gyermekben a szorongást.

Hogyan segíthetünk gyermekünkön?

1. Először magunkat vizsgáljuk meg, mennyire vagyunk mi kitéve a stressznek?

2. Tudniuk kell, hogy feltételek nélkül szeretjük őt. Ne féljünk kifejezni érzéseinket, érzelmeinket.

3. Beszéljünk a gyermekünkkel is a problémáról.

4. Töltsünk időt gyermekünkkel. Előfordulhat, hogy már ennyitől jobbra fordul a helyzet.

5. Nevezzük nevén a dolgokat. Próbáljuk meg kideríteni, hogy mi okozza a problémát – azután mindenképp próbáljuk meg megoldani!